Historia

Vänsterpartiet är ett EU-kritiskt parti. Vi var emot att Sverige skulle gå med i EU och vi ser idag att det vi varnade för då är det som har hänt, medan ja-sidans löften i många fall har brutits eller visade sig inte stämma. Vi var också på nejsidan i EMU-omröstningen om euron.

Vi respekterar folkomröstningen 1994 som gjorde Sverige till medlemmar i EU och vi arbetar aktivt i EU för att göra det mindre odemokratiskt. Vi jobbar också med opinionsbildning och bygger kontakter med rörelser och individer som arbetar för mänskliga rättigheter, miljö och klimat och jämställdhetsfrågor. Vi har också nära kontakter med fackförbund och jobbar aktivt med samma frågor som vi är engagerade i i Sverige. Den politik vi för i Sverige för vi också i EU. Det kan man lita på. Mot vinstintresset ställer vi solidariteten, mot rasismen ställer vi medmänsklighet, mot ojämställdhet ställer vi jämställdhet och feminism och mot ökad militarisering ställer vi fred och värnar den svenska neutraliteten.

Vänsterpartiets Europaparlamentariker

1995 (innan allmänna val till parlamentet hållits): Bengt Hurtig

1995-1999: Jörn Svensson, Marianne Eriksson och Jonas Sjöstedt

1999-2004: Herman Schmid, Marianne Eriksson och Jonas Sjöstedt