Utse en EU-ansvarig för skydd och rättigheter för kvinnliga flyktingar

Malin Björk 2022. Foto: The Left

Vänsterpartiet vill att EU utser en särskild ansvarig som arbetar för att se till kvinnliga flyktingars situation, inklusive att stoppa våldtäkter och övergrepp på kvinnor som flyr Ukraina.

Malin Björk (V), EU-parlamentariker, kommenterar:

– Kvinnor och barn utgör 90 procent av de som flyr Ukraina och ett särskilt fokus behövs för att se till att deras utsatta situation inte innebär våld och övergrepp.

– När kvinnor lyckas fly ska de mötas av stöd och hjälp, trygga boenden och transporter. De ska inte mötas av sexköpare och hallickar. Vare sig i Sverige eller någon annanstans.

– En särskild EU-representant bör ha resurser och arbeta för att stoppa våldtäkter och övergrepp på kvinnor, framförallt i de EU-länder där flyende kvinnor och barn söker skydd. Representanten bör också säkerställa fakta, föreslå och samordna åtgärder och säkerställa att alla kvinnor får tillgång till säker och laglig abortvård och reproduktiv hälsovård, vilket idag inte fungerar.

– EU har idag representanter och sändebud för en rad länder och områden. Jag anser att det är hög tid att EU utser en särkild representant med ansvar för kvinnliga flyktingars rättigheter och situation.