EU-parlamentet fortsätter kräva åtgärder mot Polen och Ungern

Malin Björk (V), EU-parlamentariker (Foto: Europaparlamentet)

Parlamentet debatterar idag återigen hur Polen och Ungern respekterar rättsstatens principer. I bakgrunden finns hotet om att dra in ländernas EU-bidrag för att de bryter mot rättsstatens principer. Hotet aktualiserades i april i år när kommissionen sa att den inleder ett sådant förfarande mot Ungern. På torsdag kommer parlamentet att rösta om ett uttalande för att sätta press på Sverige och de andra medlemsländerna i ministerrådet att gå vidare med processen.

Malin Björk (V), EU-parlamentariker, kommenterar.

– I Polen och Ungern undergräver den politiska majoriteten det rättsliga oberoendet, stänger media, tar kontroll över högre utbildning och kulturinstitutioner, tystar civilsamhället och attackerar människors grundläggande rättigheter.

– De som betalar det högsta priset är de som känner hatretoriken på sin hud, kvinnor som ser sina rättigheter attackerade, mina lesbiska systrar, hela min HBTQ-familj, etniska minoriteter, romer och migranter. Det gör alltid ont, det minimerar alltid människors liv, det är potentiellt mycket farligt.

– Jag vill att EU använder sina befogenheter. Att ministerrådet går vidare med skarpa rekommendationer i processen för artikel 7, att vi prioriterar demokrati och rättsstaten och att vi skapar nya sätt att skydda demokratin.