”Polska aborträttsaktivister ska hyllas, inte förföljas i domstol ”

Foto: Elisabet Ohlson

Torsdag 14 juli, hålls andra omgången av rättegången mot den polska aborträttsaktivisten Justyna Wydrzyńska från organisationen Abortion dream team. Justyna anklagas för att ha hjälpt kvinnor att få tillgång till abort och riskerar nu tre års fängelse.

Tillsammans med aborträttsnätverket All of us i EU-parlamentet har Malin Björk (V) mobiliserat stöd från EU-parlamentariker för Justyna Wydrzyńska, och deltar i kampanjen för ett friande.

Att kvinnor i Europa dras inför domstol för att de försöker hjälpa andra kvinnor att få tillgång till säker abort är en slags häxjakt, version 2022.

Kvinnor som hjälper andra kvinnor ska hyllas, inte förföljas i domstol. Den här rättsprocessen syftar till att lägga en våt filt över solidariteten och att skrämma de som vågar stå upp för aborträtten i Polen. Då är det extra viktigt att vi inte är tysta, utan ser till att skicka allt vårt stöd till Justyna och alla de andra modiga aktivisterna.

För mer information om fallet:

Abortion dream Team

Hemsida: