”Greenwashing på högsta nivå ”

En majoritet i EU-parlamentet ställde sig idag bakom att klassa fossilgas och kärnkraft som hållbara investeringar i EU:s så kallade ”taxonomi”.

Vänstergruppen och Gröna gruppen i EU-parlamentet, som hade tagit initiativ till att försöka stoppa EU-kommissionens beslut om att klassa fossilgas och kärnkraft som hållbara investeringar, vann omröstningen i parlamentets miljöutskott. Men när omröstningen nu skulle avgöras i EU-parlamentets plenum fick klimatfientliga krafter sin vilja igenom.

Malin Björk (V) var en av de som tagit initiativ till förslaget som skulle stoppat kommissionens förslag, och hon är mycket besviken. Det finns absolut ingenting hållbart i fossilgasen, och inte heller i kärnkraften. Det här gör EU:s nya instrument oanvändbart och undergräver vårt klimatarbete.

Socialdemokraterna ville också stoppa EU-kommissionens förslag. En majoritet av liberalerna och högerpartierna röstade dock för att klassa fossilgasen och kärnkraften som hållbara energislag.

Det här är greenwashing på högsta nivå. Genom att klassa fossilgas och kärnkraft som hållbar ges grönt ljus till energislag som skadar klimatet. Det är omvända världen. Högern borde skämmas anser Malin Björk.

Foto: Europaparlamentet