”Alla borde ha ögonen på oss nu” – Avgörande klimatomröstningar i EU-parlamentet

(Foto: Elisabet Ohlson)

Fit for 55 – EU:s stora klimatpaket
Efter intensiva förhandlingar och omröstningar i EU-parlamentets ansvariga miljöutskott är det nu dags för plenumbehandling om EU:s stora klimatpaket, Fit for 55. Det rör sig om att skärpa och eventuellt utvidga utsläppshandelssystemet (ETS), om inrättandet av klimattullar, om inrättandet av en social klimatfond, samt om skärpta regler för markanvändning.

Vänsterpartiets Malin Björk deltar i tisdagens debatt och är försiktigt optimistisk, men oroar sig över att högergruppen EPP (där svenska Moderaterna och Kristdemokraterna ingår) tillsammans med Liberala gruppen (där Centerpartiet och Liberalerna ingår) försöker vattna ur flera av de centrala regelverken.

Alla borde ha ögonen på oss nu. Det är nu vi måste visa att vi menar allvar med löften till väljarna om att göra allt vi kan för klimatet. Att högergruppen EPP istället lutar sig mot klimatförnekare i extremhögern för att få igenom en ny majoritet är inte snyggt, inte snyggt alls. Men det är också oacceptabelt om Liberala gruppen sviker överenskommelserna i utskottet och vattnar ur regelverket för utsläppshandelssystemet.

Klimattullar

Malin Björk är Vänstergruppens förhandlare om de helt nya Klimattullarna (formellt kallad ”Gränsjusteringsmekanism för koldioxid”). Hon anser att klimattullarna, med de förbättringar som miljöutskottet gjort, är ett viktigt steg framåt för att minska så kallat koldioxidläckage *

– Vi behöver klimattullar för att se till att det blir mer rättvist och att det lönar sig att investera i koldioxidsnål industriproduktion. Om EU börjar med detta inom kort kommer förhoppningsvis fler länder att ta efter så att det får en positiv global effekt också, säger Malin Björk.

Några fallgropar ser hon dock inför onsdagens omröstning om klimattullarna. Den ena handlar om att det måste vara glasklart att intäkterna öronmärks för klimatinsatser istället för att bara försvinna in i EU:s kassakista. Den andra fallgropen handlar om hur snabbt de fria tilldelningarna ska fasas ut för de berörda industrisektorerna.

– Jag konstaterar att socialdemokrater, EPP och Liberalerna gjort upp om att tillåta en ytterligare förlängning av den fria tilldelningen av utsläppsrätter. Det är helt bakvänt och fel väg att gå. Vi i Vänsterpartiet har hela tiden tagit strid för en snabb utfasning av de klimatskadliga fria tilldelningarna. Vi har ingen tid att förlora, säger Malin Björk.

Debatten sker idag kl 9.00-13.30 och går att följa här: https://www.europarl.europa.eu/plenary/sv/home.html

Omröstningarna sker på onsdag.

Koldioxidläckage uppstår då industrier som släpper ut växthusgaser flyttar verksamhet från EU till andra länder för att slippa tuffare standarder eller väljer att importera (billigare) industri produkter som har större koldioxidutsläpp än de som tillverkas i EU.