Vi måste fortsätta stå upp för demokratin inom EU

EU-kommissionen meddelade 5 april att den för första gången inleder ett förfarande mot Ungern under mekanismen för konditionalitet. Mekanismen gör det möjligt att dra in EU-bidrag om en medlemsstat bryter mot rättsstatens principer. Idag diskuterar kommissionen Ungerns och Polens demokratiska brister med EU-parlamentet. Malin Björk (V), EU-parlamentariker, kommenterar.

– Det har varit en kräftgång utan dess like, och det är bra att EU nu äntligen kommer vidare med ett förfarande, säger Malin Björk (V), EU-parlamentariker. Den ukrainska flyktingsituationen är en utmaning både för Ungern och Polen, men vi måste vara tydliga med att detta inte kan användas för att tysta EU:s krav på att alla medlemsländer måste leva upp till grundläggande krav på demokrati och rättsstatlighet.

– Urholkandet av demokratin och etablerade auktoritära regimer i hjärtat av EU spelar rakt i händerna på Putin, som vill undergräva demokratin också utanför sina gränser. Vi måste fortsätta försvara demokratin och kräva att Polen och Ungern tar steg tillbaks in på demokratins väg.