Ukrainska flyktingar – Stoppa kvinnohandel och sexuellt utnyttjande innan det sker

Ylva Johansson diskuterade idag med EU-parlamentet vad EU kan göra för att skydda barn som flyr Ukraina, inte minst från trafficking och prostitution. Malin Björk (V), EU-parlamentariker, kommenterar:

– Det är tyvärr inte informationsinsatser vid gränsen som kommer att hindra detta, säger Malin Björk (V), EU-parlamentariker. Nej, det är vi i EU:s mottagarländer som måste se till att vi inte har en prostitutionsindustri där man kan köpa och sälja kvinnor. Torskar, hallickar och entreprenörer inom så kallad sexindustri kan utan några som helst begränsningar utnyttja kvinnors och unga flickors utsatthet. Vi måste göra allt vi kan för att stoppa det.

– Situationen med miljontals ukrainska barn som flyr undan Putins bomber sätter ett strålkastarljus på den strukturella rasism som styr vår flyktingpolitik, säger Malin Björk (V), EU-parlamentariker. Tack och lov välkomnas de flyende ukrainska barnen. Men vi måste göra detsamma för de barn som idag sitter fast i skogen i Belarus eller inlåsta i förvar i Grekland och andra ställen. Vi kan inte fortsätta att göra skillnad på barn på detta sätt. Alla barn har samma behov, att få gå i skolan, att ha tak över huvudet, att röra sig fritt.