All solidaritet med Ukraina – nej till NATO

Idag röstade EU-parlamentet om en resolution som fördömer Rysslands anfallskrig mot Ukraina. Vänsterpartiets EU-parlamentariker anser att resolutionen innehåller viktiga skrivningar om att isolera Ryssland, sanktioner, och solidaritet med de som flyr.

– Tyvärr ställer sig resolutionen också fullständigt bakom en europeisk säkerhetsordning där NATO är det enda alternativet, säger Malin Björk. Det är inte en acceptabel ståndpunkt.

– Vänsterpartiets och mitt fördömande av Rysslands aggressionskrig är fullständigt, vår solidaritet med ett självständigt Ukraina är otvivelaktig. Det har jag visat i omröstning efter omröstning i EU-parlamentet. Den här EP-resolutionen innehåller viktiga skrivningar om att vi måste skärpa sanktionerna mot Ryssland, om att medlemsländer ska visa solidaritet med Ukraina, att vi ska göra oss oberoende av rysk gas och olja, och att vi på olika sätt ska isolera Putin. Allt detta står Vänsterpartiet bakom, och det har vi konsekvent visat i omröstningar både i EU-parlamentet och svenska riksdagen.

– Däremot kan jag inte ställa mig bakom skrivningarna om att hela Europas säkerhetsordning ska byggas kring NATO, och att EU och NATO i stort sett sammanflyter till en enhet. Resolutionen uppmanar till och med Sverige och Finland att gå med i NATO. Detta motsätter sig Vänsterpartiet å det starkaste.

– Vänsterpartiet anser att internationell säkerhet och relationer ska bygga på ett försvar av folkrätten, inte på militäralliansstrukturer. Mot denna bakgrund avstod jag i slutomröstningen. All solidaritet med Ukrainska folket.

Malin Björk (V), EU-parlamentariker

(Foto: Vladimir Yaitskiy Creative Commons)

Hela resolutionen finns här:
Europaparlamentets resolution av den 1 mars 2022 om Rysslands aggression mot Ukraina

Malin Björk röstade ja till punkt 1, 2 och 3 som fördömer invasionen:

Malin röstade nej till punkt 24, 25 och 26 som rör NATO:

Malin lade ner sin röst i omröstningen om resolutionen som helhet.