S-Regeringen bör förbjuda burar för hönor

Socialdemokraterna kan inte med trovärdighet peka på att andra länder ska fasa ut äggindustrins burar när vi i Sverige själva tillåter att omkring 500 000 hönor hålls i burar.

Vänsterpartiet anser att Sverige kan och bör sätta ett datum för när samtliga hönor ska vara frigående. På så sätt kan vi med trovärdighet ställa oss bakom kravet att alla burar ska förbjudas i hela EU.

En höna kan aldrig leva ett värdigt liv i en bur. Det vet vi. Hela 86 procent av alla svenskar anser att burar för hönor borde vara förbjudna (Novus 2019). Trots att frågan engagerar så många och trots att debatten pågår år efter år så saknas politiska beslut för att förbättra hönornas situation.

I EU däremot har frågan vaknat. Tack vare ett stort folkligt engagemang genom medborgarinitiativet End the Cage Age, som vi i Vänsterpartiet har stöttat, kan burarna inom livsmedelsindustrin i hela EU nu vara på väg att förbjudas. Om End the Cage Age blir verklighet så innebär det förbud mot bland annat fixering av suggor, ensamhållning av kalvar och burhållning av hönor. Det vill säga ett stort steg för att förbättra djurvälfärden i hela EU. Mycket är dock fortfarande oklart och det är troligt att det kommer ta många år innan burförbudet på EU-nivå blir en realitet.

Det är positivt att Sverige ger sitt stöd till End the Cage Age genom en skrivelse till kommissionen tillsammans med regeringsföreträdare från Nederländerna, Tyskland, Danmark och Belgien. I sin skrivelse lyfter länderna tillsammans att End the Cage Age är ett bra tillfälle att ta ett större omtag i djurskyddslagstiftningen på EU-nivå. Det är väldigt bra och viktigt. Samtidigt är det märkligt att regeringen är nöjd med att Sverige som enda land i denna konstellation inte har ett förbud eller ens diskuterar att förbjuda burhållning av hönor nationellt. Det är inte acceptabelt att se mellan fingrarna när burarna finns på hemmaplan. Vänsterpartiet menar att Sverige måste våga ta ställning för bättre djurvälfärd i Sverige och inte enbart gå de stora äggfabrikernas ägare till mötes.

Politik handlar om att vilja att förändra. Det duger inte att säga att förändringen ska ske någon annanstans och uppmana andra länder att agera när vi själva låter bli. Burar för hönor är förbjudna bland annat i Tyskland, Österrike, Schweiz och i flera delstater i USA, bland annat Kalifornien. Vi Vänsterpartiet menar att Sverige borde ha kommit minst lika långt i vårt djurskyddsarbete. Det är dags att förbjuda burarna.

(Foto: Aditya Tma Unsplash)

Elin Segerlind, djurpolitiskt ansvarig (V)

Malin Björk, EU-parlamentariker (V)