Hotet mot hbtqi-personer kommer inte bara från SD

Utöka skyddet för hbtqi-flyktingar, skydda transpersoners rättigheter och se till att den fria rörligheten inom EU även gäller regnbågsfamiljer. Det skriver Malin Björk idag, på den internationella dagen mot homo-, bi- och transfobi (IDAHOBIT).

Snart börjar årets Pridesäsong. Inte heller i år kommer det att bli som vanligt, även om några event väntas hållas IRL och inte bara digitalt. Men stapplande Pridefiranden betyder inte att kampen stannar av eller att det politiska arbetet för hbtqi-personers rättigheter kan pausa!

Som vice ordförande i EU-parlamentets hbtqi-grupp tar jag fajten varje dag. Tillsammans med progressiva ledamöter från flera olika politiska grupper står jag upp mot de högernationalistiska och konservativa krafterna, mot de så kallade hbtq-fria zonerna och abortförbudet i Polen och mot Ungerns hetsande mot hbtq-personers och flyktingars rättigheter. För föraktet mot hbtqi-personer hänger ihop med hatet mot flyktingar och motståndet mot kvinnors rättigheter. Attackerna mot grundläggande rättigheter för kvinnor, hbtqi personer och flyktingar går också hand i hand med de högerkonservativas systematiska attack mot demokrati och rättsstat. Det är en gedigen kamp som vi för i samarbete med alla de modiga, men hårt pressade, aktivisterna i bland annat länder som Polen och Ungern.

Även i Sverige ser vi hur hbtqi-personers rättigheter fortfarande måste försvaras. Mest öppet formulerar förstås Sverigedemokraterna sitt motstånd mot hbtqi-personer. I de kommuner där de är med och styr ska Prideflaggor tas ned. I kommuner och i riksdagen röstar de konsekvent mot hbtqi-personers rättigheter och stryper bidrag till Pridefestivaler. De vägrar i alla sammanhang protestera mot till exempel den polska regeringens radikalt homofobiska politik och retorik.

Men det är inte bara SD och deras kompisar som hotar våra rättigheter. Det finns även andra politiska beslut som inte lika öppet är hbtqi-fientliga, men likväl drabbar hbtqi-personer hårt. Detta gäller framförallt den nya migrationspolitiken, som innebär historiskt försämrade villkor för människor på flykt och deras chans till att snabbt integreras i det svenska samhället – särskilt för de som redan är som mest utsatta. Till dessa hör hbtqi flyktingarna.

Det är illa nog att regeringen tycker att tillfälliga uppehållstillstånd och en begränsad rätt till familjeåterförening ska vara norm. Som om inte detta vore nog propsar sedan Liberalerna, som säger sig stå upp för hbtqi personer, sedan på att ta bort en skyddsgrund som “särskilt ömmande omständigheter” . Det är inget mindre än förkastligt och skulle drabba många av de mest utsatta, inte minst hbtqi-flyktingar. Vänsterpartiet står numera som enda svenska parti upp för en human flyktingpolitik där permanenta uppehållstillstånd och rätten till familjeåterförening ska vara norm.

Vi fortsätter också att stå upp för transpersoners rättigheter. Alla som behöver ska få tillgång till god vård. Vi vill se en könstillhörighetslag som gör det möjligt att ändra sitt juridiska kön utan några krav på medicinsk process eller ingrepp. Vi tycker också att ett tredje juridiskt kön bör införas för de personer som varken vill definiera sig som man eller kvinna.

På europeisk nivå arbetar vi även för att alla vi som har regnbågsfamiljer ska erkännas som familjer i alla EU-länder. Till skillnad från heteroföräldrar räknas inte hbtq-föräldrar som föräldrar till sina egna barn i ungefär hälften av EU:s medlemsländer. Därför tänker vi jobba hårt för att det aviserade EU-lagförslaget om att den fria rörligheten inom EU även ska gälla regnbågsfamiljer kommer att bli verklighet så snart som möjligt.

Idag, på den internationella dagen mot homo- bi och transfobi (IDAHOBIT) hoppas jag att vår kamp uppmärksammas lite extra. Tillsammans med den feministiska och antirasistiska rörelsen fortsätter att vi stå upp för våra grundläggande demokratiska rättigheter varje dag.

Malin Björk (V)

EU-parlamentariker, hbtqi-politisk talesperson för Vänsterpartiet och vice ordförande i EU-parlamentets hbtqi-grupp