EU-direktiv om minimilöner är fel väg att gå

Idag presenterade EU-kommissionen sitt förslag om en lagstadgad minimilön på EU-nivå. Malin Björk är kritisk till förslaget.

–  Vi i Vänsterpartiet har varit tydliga med att vi inte vill se en sån här lagstiftning. Även om förslaget enligt Kommissionen inte är tänkt att ingripa i de länder som har en fungerande kollektivavtalsmodell, så tycker vi att detta är fel väg att gå. I slutändan kommer det kommer att bli upp till EU-domstolen att avgöra, och vi såg hur illa det gick med Lavaldomarna, säger hon.

Malin Björk påminner också om hyckleriet i att medan i princip alla svenska partier säger sig stå upp för den svenska modellen i EU, vill man på hemmaplan slå sönder anställningstryggheten i lagen om anställningsskydd och riva upp den svenska modellen.

– Vi i Vänsterpartiet står upp för den svenska modellen där parterna gör upp, både i Sverige och på EU-nivå. Tänk om alla andra svenska partier också kunde sluta upp bakom den modellen – inte bara när det gäller EU-lagstiftning utan även sluta hota med lagstiftning som underminerar kollektivavtalsmodellen hemma i Sverige.