Malin Björk mobiliserar mot nytt förslag om abortförbud i Polen

I skuggan av coronakrisen försöker flera regeringar försöker attackera kvinnors rättigheter. Den här veckan kommer det polska parlamentet sejm återigen debattera det drakoniska förslaget om att totalförbjuda abortvård. Ett annat förslag riktar in sig på att förbjuda modern sexualundervisning. För fyra år sedan när liknande förslag lades fram blev protesterna de största sedan samvetsrevolutionen 1989, och lyckade stoppa lagförslaget. På grund av coronaåtgärder är det idag förbjudet  att demonstrera.
Malin Björk mobiliserar stöd i EU-parlamentet för att väcka opinion och stötta de krafter som nu försöker stoppa förslagen.
 – Det här är en auktoritär regering som attackerar kvinnors rättigheter i ett läge där det omöjligt att demonstrera eller ha en riktig demokratisk debatt. Det är helt oacceptabelt, och vi kommer göra allt vi kan för att tillsammans med alla polska aktivister och civilsamhället stoppa detta, säger Malin Björk.
 – För fyra år sedan lyckades den polska befolkningen tillsammans med stöd från oss internationellt och i Europa stoppa de högerkonservativas attack på aborträtten. Då ordnade vi debatt och seminarier och lade fram en resolution i EU-parlamentet. Det kommer inte vara möjligt den här gången, men vi måste helt enkelt agera på andra sätt för att stoppa detta.
Läs brevet från aborträttsnätverket All of Us (där Malin Björk ingår) till det polska parlamentet. Totalt har 89 EU-parlamentariker skrivit under brevet.