Vänstern säger nej till abortmotståndaren Šuica

Malin Björk och EU-parlamentets vänstergrupp säger nej till den föreslagna kommissionären Dubravka Šuica på grund av hennes öppna abortmotstånd.

Ikväll frågas Kroatiens föreslagna kommissionär Dubravka Šuica ut i EU-parlamentets konstitutionella utskott. Šuica föreslås bli en av kommissionens åtta vice ordförande och få ansvarsområdet ”demografi och demokrati.”

Šuica är kontroversiell av flera anledningar. Dels har hon svårt att förklara hur hon plötsligt, under sin tid som borgmästare i Dubrovnik, hade en förmögenhet på flera miljoner euro.

Malin Björk, medlem i det tvärpolitiska aborträttsnätverket All of Us, reagerar också starkt på att Šuica är en öppen motståndare till aborträtten. Under sin tid som EU-parlamentariker har Šuica flera gånger röstat emot kvinnors grundläggande rättigheter.

– Jag tycker att det är direkt olämpligt att en kommissionär som ska ansvara för demokratifrågor är en aktiv motståndare till något så grundläggande som aborträtten. Dessutom är namnet på hennes portfölj, ”demografi och demokrati” en flirt med den rasistiska, nationalistiska och orbánska högern, säger Malin Björk och fortsätter:

– Vi i vänstern tänker inte ställa oss bakom den här kandidaten. Nu undrar jag hur de andra, progressiva grupperna, De gröna och Socialdemokraterna, ställer sig till Šuica. Står man upp för kvinnors rättigheter kan man faktiskt inte stödja henne.