”Förslaget om rättsstaten saknar muskler”

Bra att EU-kommissionen vill stärka rättsstaten i EU, men tyvärr är förslaget för svagt. Det tycker Malin Björk efter dagens utfrågning av EU:s vice ordförande Frans Timmermans.

Idag besökte EU:s förste vice ordförande Frans Timmermans EU-parlamentets ansvariga utskott (LIBE ) för att diskutera det förslag som kommissionen släppte i somras för att stärka rättsstatens principer i medlemsländerna. Det blev stundtals en het debatt där flera ledamöter från länder som Polen och Ungern anklagade Timmermans för att lägga sig i ländernas inre angelägenheter.

Malin Björk var på plats och konstaterade att rättsstaten kommer att vara en av de mest centrala EU-frågorna den kommande mandatperioden. Däremot tycker hon inte att förslaget från kommissionen är tillräckligt starkt eftersom efterlevnaden av rättsstatens principer inte är kopplat till EU:s budget.

– Det här förlaget räcker inte. Det saknar muskler och riskerar att bli ännu en papperstiger. Vi måste knyta detta direkt till EU:s finansiering. Om du inte respekterar rättsstaten och grundläggande mänskliga rättigheter ska du inte heller få EU pengar, helt enkelt, sa Malin Björk efter utfrågningen.

Timmermans egen insats i debatten fick ändå godkänt.

– Det är helt klart att han menar allvar i försvaret av rättsstaten, men tyvärr har han inte tillräckligt med stöd i resten av kommissionen eller av EU:s medlemsländer. Därför är också kommissionens förslag så svagt, säger Malin Björk.