”Otydligt för väljare vem man egentligen representerar”

Igår visade SVT att flera svenska EU-parlamentariker har sidouppdrag som styrelseledamöter. Till exempel tjänar Cecilia Wikström (L) 70 000 kronor i månaden på sina styrelseuppdrag.

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk reagerar starkt på uppgifterna.

– Jag tycker att det är allvarligt. Jag förstår faktiskt inte varför man som redan högavlönad EU-parlamentariker tycker att det är så viktigt att casha in en massa extra pengar genom att sitta i styrelser för ett vinstdrivet företag. Det blir dessutom otydligt för väljarna vem man egentligen representerar, säger Malin Björk.

– Vi förtroendevalda borde istället fokusera på det arbete som vi har fått förtroende för av våra väljare. Det ska aldrig behöva råda något tvivel om att vi arbetar för att stifta så bra lagar som möjligt, inte för att gynna våra egna privatekonomiska intressen.

– Att företaget som Cecilia Wikström arbetar för dessutom är förknippat med skatteflykt är extra anmärkningsvärt. Det inger inte direkt förtroende eftersom en av de viktigaste frågorna är hur vi som lagstiftare ska komma åt den samhällsskadliga skatteflykten.

Se SVT:s inslag här och här.