Malin Björk: EU:s handelsavtal med Marocko strider mot folkrätten

Idag röstade EU-parlamentet för två betänkanden om EU:s handelsavtal med Marocko, trots att det av Marocko ockuperade området Västsahara också ingår i avtalet. Malin Björk röstade nej till betänkandena.

– Att teckna ett handelsavtal som innefattar Västsahara är i strid med folkrätten som alla säger sig försvara. Men när det kommer pengar eller skamliga avtal för att stoppa flyktingar emellan visar det sig att högern är ointresserad av både folkrätt och mänskliga rättigheter. Vänsterpartiet kommer fortsätta stå upp för Västsaharas suveränitet, säger Malin Björk.

Tillsammans med gröna gruppen lade vänstergruppen idag fram en motion om att handelsavtalet ska prövas i EU-domstolen. Motionen röstades dock ner av parlamentet.

Malin Björk är också kritisk till hur arbetet med frågan skötts i EU-parlamentet. Den ursprungliga rapportören, franska liberalen Patricia Lalonde, avgick hastigt efter att det avslöjats att hon haft nära band med den marockanska regeringen. Därefter såg parlamentets liberala grupp, med stöd av högergrupperna EPP och ECR, till att det inte blev någon plenumdebatt om frågan innan dagens omröstning.

– Ett typexempel på hur smutsig politiken i EU-parlamentet kan vara när det är som värst. Först visar det sig att lobbyister har fått ett alldeles för stort inflytande i lagstiftningsprocessen och sedan stryper högern debatten. Det är rent ut sagt osmakligt, säger Malin Björk.