Malin Björk om domen mot Grimmark: Glad och lättad

Idag förlorade barnmorskan Ellinor Grimmark i Arbetsdomstolen. Det innebär att hon inte har rätt att vägra utföra abort. Malin Björk välkomnar domen.

– Även om domen var väntad känner jag mig glad och lättad. Det får aldrig bli tillåtet att vägra utföra abortvård om man arbetar i svenska sjukvården. Det ska inte gå att kompromissa bort kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter, säger Malin Björk.

– Här i Europaparlamentet märker vi tydligt av det organiserade abortmotståndet och ser vilka förödande konsekvenser abortvårdsvägran kan få. I Italien, till exempel, vägrar sju av tio gynekologer att utföra abort. Förra året dog en kvinna på Sicilien i sviterna av ett missfall efter att hennes läkare vägrat utföra abort. Det är helt oacceptabelt, säger Malin Björk.

– Det har ju visat sig att Ellinor Grimmark får ekonomiskt stöd av den mäktiga amerikanska antiabortlobbyn Alliance Defending Freedom (ADF), som även härjar här i Europaparlamentet. Just för att stå upp mot dessa krafter tog jag och några kollegor efter förra EU-valet initiativ till det tvärpolitiska nätverket All of Us, där progressiva EU-parlamentariker från olika partigrupper ingår. Vi står upp för aborträtten och andra frågor som rör sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR). Det är viktigt att visa att stödet för dessa rättigheter är brett och starkt. Det är extra viktigt i tider som dessa när aborträtten inskränks av såväl Trumpadministrationen som av polska regeringen, ivrigt påhejade av reaktionära EU-parlamentariker.

Till SVT:s rapportering om fallet: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/dom-i-arbetsdomstolen