Malin Björk EU-parlamentariker

Malin Björk

Malin är  Vänsterpartiets ledamot i Europaparlamentet. Hon valdes in i maj 2014. Hon är uppväxt i Göteborg och har länge arbetat med frågor om feminism, mänskliga rättigheter och vill se ett mindre överstatligt, mer mänskligt Europa. Malin sitter som ordinarie ledamot i två utskott, Jämställdhetsutskottet och Utskottet för Medborgerliga fri- och rättigheter samt rättsliga och inrikes frågor. Hon är också vald till vice orförande i Vänsterpartiets partigrupp GUE/NGL.

Vilka frågor kommer du att driva i parlamentet?

–  Jag kommer fokusera mycket på mina hjärtefrågor om jämställdhet och feminism. Vänsterpartiet har högt anseende i de frågorna och det är ett arv jag kommer förvalta. Mänskliga rättigheter, antirasism och HBTQ-frågor är andra områden där mycket behöver göras i EU, och där kommer jag bevaka och pressa på. Dessutom kommer jag försöka stoppa frihandelsavtalet med USA. Som det ser ut idag kommer det inte leda till guld och gröna ängar; bara till ännu mer friheter för storföretag på människors och miljöns bekostnad.

Du är feminist, varför är det så viktigt för dig att driva det i EU?

-Kvinnors rättigheter ifrågasätts hela tiden. I Europaparlamentet har högern allierat sig med de ultrakonservativa och högerextrema flera gånger nu, och stoppat viktiga rapporter om rätt till abort, sexualundervisning och till och med kvinnors arbetsrätt och funktionshindrade kvinnors rättigheter. De här högergubbarna blev fler efter valet så nu är det viktigt att vi jobbar ännu hårdare. Varje gång de försöker backa historien ska vi feminister mota tillbaka dem. Sen är det också viktigt att prata om att åtstramningspolitiken i EU drabbar kvinnor extra hårt. Det vill högern inte låtsas om.

De högerextrema växte i valet. Hur ser du på det?

– Det finns massor av forskning som visar att högerextrema grupper växer när det är ekonomisk kris. Vi måste istället visa att det går att vara solidariska och inkluderande. Tyvärr har EU:s extrema ekonomiska politik ett stort ansvar. Den har lett till massarbetslöshet, nyfattigdom och en ultraliberal marknad där banker och företag gör vinster på människors och miljöns bekostnad. Men EU:s ledare stoppar huvudet i sanden. De fortsätter bara prata om bankräddningar och tror att den fria marknaden kommer lösa allt. Vi i vänstern har andra lösningar och en annan ideologi. Extremhögern har växt, men det har Vänstern också. Nu ska vi visa att ett annat Europa är möjligt.

Det finns massor av utskott i parlamentet hur hinner du bevaka alla frågor?

– Vänsterpartiet är med i Vänstergruppen GUE/NGL. Där finns 52 parlamentariker, och vi hjälper varandra. Speciellt nära samarbetar jag med de övriga i NGL (Nordisk Grön Vänster). Där finns Nederländska SP, Danska folkrörelsen mot EU, Irländska Sin Fein, två djurrättspartier och en baskisk ledamot. Vi har alla politiska rådgivare som hjälper oss och ihop kan vi täcka de flesta av EU:s områden.

Vänsterpartiets motståndare menar att all EU-kritik är protektionism och nationalism, hur ser du på det?

– För mig handlar det om solidaritet. EU:s åtstramningspolitik sätter arbetsrätt och offentlig omsorg ur spel, dessutom är den grogrund för högerextrema krafter. Vår kritik hanterar de frågorna. Vi kräver öppenhet och demokratisering, och vi tar debatten med rasisterna för en generös flyktingpolitik här hemma och i EU.Vi är inte motståndare till samarbete, bara mot hur EU-samarbetet är uppbyggt.

Finns det någon ödesfråga i EU just nu?

– Den sjuka ekonomiska politiken som EU tvingar igenom på alla områden och som ger katastrofala följder. Den politiken leder till att medlemsländer tvingas sälja ut välfärden, sänka löner och att miljoner människor i Europa har hamnat helt utanför alla välfärdssystem. Och nu försöker man använda samma medicin en gång till, den här gången kallas det frihandelsavtalet, eller TTIP. Som om mer avreglering, sämre miljömål och mer makt till företagen skulle kunna läka Europa. Nej, gärna frihandel men inte till det priset! Det är en fråga om ideologi. Ska vi sätta företag först eller människor och planeten? Just nu går utvecklingen åt fel håll och därför behövs vi vänsterfeminister mer än någonsin.

Vill du lägga till något mer?

Vänsterpartiets politik är densamma i EU som i Sverige, det är något väljarna kan lita på. Det vi jobbar för i Sverige, det jobbar vi för i EU: solidaritet, en mänsklig flyktingpolitik, feminism, stop för vinster i välfärden, en trygg arbetsmarknad och ett system där människors och planetens behov kommer före riskkapitalisternas girighet. Höger är höger och vänster är vänster. Även i EU.