Sex vänsterpartier går samman för ett progressivt Europa

Med en gemensam deklaration ska sex partier, däribland svenska Vänsterpartiet, stärka den europeiska vänstern inför nästa EU-val.

Partierna som inlett ett nära samarbete är, förutom Vänsterpartiet, franska La La France Insoumise, spanska Podemos, finska Vänsterförbundet, portugisiska Bloco de Esquerda och danska Enhedslisten. Fler partier väntas tillkomma.

Tillsammans vill de presentera gemensamma lösningar på vår tids stora utmaningar som den enorma skatteflykten, klimatförändringarna, den otrygga arbetsmarknaden och attackerna mot flyktingars och kvinnors rättigheter. Gemensamt för partierna är också att de är kritiska till den marknadsliberala och överstatliga ekonomiska politik som förespråkas av EU:s institutioner.

Imorgon, onsdag, inför EU-toppmötet den 28-29 juni, kommer representanter för partierna att lansera deklarationen Det är folkets tur nu (”Now, the people”).

– Människor ska inte behöva välja mellan högerns marknadsliberala dogmer eller extremhögerns nationalism och rasism. Med det här samarbetet vill vi visa att det finns en annan möjlighet, en stark vänster som samarbetar för att skapa ett mer rättvist och jämställt Europa. Vi tänker jobba stenhårt både mot EU-högerns åtstramningspolitik och extremhögerns rasism, säger Malin Björk.

Medverkande:

Jean-Luc Melenchon, partiledare La France Insoumise