Vänsterpartiet föreslår en avgiftsfri kollektivtrafik för unga mellan 12–18 år på kvällar, helger och lov, för att ungdomar ska kunna ta bussen till fotbollsträningen, ridhuset och sommarjobbet. Ingen ska behöva avstå en aktiv fritid eller ett sommarjobb för att hushållen har det ekonomiskt tufft. Satsningen skulle kosta ca 1 miljard kronor, pengar som Vänsterpartiet omfördelar i vårbudgeten från flygbolagen till ungdomar genom att slopa regeringens satsning på flyget.
I ekonomiskt tuffa tider måste investeringar gå till ungdomar och klimatomställningen, inte till en flygbransch som ökat sina utsläpp med 70 procent. Just nu höjs priserna för kollektivtrafikresenärerna på många platser i Sverige och det slår hårt mot många hushålls ekonomier, säger Linda Westerlund Snecker, trafikpolitisk talesperson Vänsterpartiet.
Priset för kollektivtrafiken har ökat nästan dubbelt så mycket jämfört med priset för drivmedel sedan 2000. För att vända utvecklingen krävs det en politik som ger förutsättningar för en utbyggd, tillgänglig kollektivtrafik som alla har råd med, och som gör att folk ställer bilen hemma. Att åka kollektivt möjliggör för många unga att till exempel kunna vara med på fotbollsträningen eller träffa sina kompisar efter skolan. När priserna höjs i kollektivtrafiken kan det vara sista droppen för en ensamstående mamma som gör att månaderna inte kan och inte kommer att gå ihop.
Regeringen och Sverigedemokraterna lämnar hushållen åt sitt öde i krisen och man försöker kompensera sina tidigare lagda budgetar som varit förödande för klimatet genom att satsa kaffepengar för att åtgärda problemen i vårbudgeten, säger Linda Westerlund Snecker, trafikpolitisk talesperson Vänsterpartiet.