Bli vår nya praktikant!

Nu finns möjligheten att komma till Europaparlamentet i Bryssel för en praktiktjänst hösten 2021.

Som praktikant är du en viktig kugge i Vänsterpartiets aktiviteter i EU-parlamentet. Du kommer att få följa arbetet i miljöutskottet och utskottet för medborgerliga fri-och rättigheter. Du kommer också att vara med och driva vår politik för feminism och hbtqi-frågor.

Vi söker dig som har en pågående eller avklarad universitetsutbildning inom statsvetenskap, genusvetenskap, sociologi, nationalekonomi, juridik, litteraturvetenskap, konstvetenskap eller motsvarande, eller du som har andra erfarenheter som gör att du skulle passa som praktikant hos oss.  Du är nyfiken, flexibel och mogen att ta ett stort eget ansvar i vår delegations arbete.

Du jobbar i arbetsgrupper med EU-parlamentariker från andra länder och andra politiska sekreterare med att utveckla och sprida Vänsterpartiets och övriga i The Lefts ingående partiers politik. Självklart sympatiserar du med Vänsterpartiets politik och värderingar.

Praktiken utförs på vårt kansli i Europaparlamentet i Bryssel och i undantagsfall Strasbourg. Arbetsspråken är svenska och engelska.

I praktiktjänsten ingår bland annat:

·        Omvärldsbevakning
·        Utredningsarbete
·        Rapportskrivning
·        Att utarbeta underlag till artiklar och andra former av medieutspel
·        Att ta fram underlag till beslut
·        Administrativt arbete
·        Samarbeta med NGO:s och övriga rörelser