Schysstare villkor för lastbilschaufförer

Efter flera års förhandlingar har EU-parlamentet nu röstat igenom bättre arbetsvilkor för Europas lastbilschaufförer.

Sent igår kväll röstade EU-parlamentet igenom nya, förbättrade arbetsvillkor för lastbilschaufförer. Idag arbetar många chaufförer från EU:s fattigare länder under oacceptabla villkor, med deras usla löner som främsta konkurrensmedel. Vänsterpartiet hade velat se ännu bättre villkor, men de nya reglerna innebär ändå viktiga förbättringar jämfört med dagens regler.

– De nya reglerna är inte perfekta, men med den här lagstiftningen ska vi kunna sätta stopp för mycket av det utnyttjande som idag råder på våra vägar. Nu slipper till exempel en ungersk chaufför som levererar varor mellan Frankrike och Tyskland tjäna en lön i nivå med de ungerska lönerna, som idag. Sammantaget innebär detta en viktig seger för Europas lastbilschaufförer, och för alla oss som vill se schyssta villkor på arbetsmarknaden och motverka lönedumpning, säger Malin Björk.

De europeiska facken välkomnar också de nya reglerna. Sverigedemokraternas partigrupp ECR har under flera år försökt stoppa eller rösta ner lagförslagen.

Några av reglerna börjar gälla redan inom 20 dagar. Andra får medlemsländerna ett och ett halvt år på sig att implementera.