EU-parlamentets talman på homofobisk och kvinnofientlig konferens

EU-parlamentets talman Antonio Tajani kommer i slutet av mars vara en av huvudtalarna för en kongress, World Congress of Families (WCF), vars syfte är att värna den ”naturliga familjen” som ”den enda hållbara enheten i samhället”. Det är med andra ord en starkt homofobisk och kvinnofientlig tillställning organiserad av abortmotståndare.

Deltar gör också Italiens högerextermistiske inrikesminister Matteo Salvini. Förra året var Ungerns president Orbán värd för kongressen. Kongressen sponsras även av den homofobiska organisationen Citizens Go.

Malin Björk, Vänsterpartiets talesperson i hbtq-frågor och vice ordförande i EU-parlamentets hbtq-grupp, är naturligtvis upprörd över att Tajani väljer att medverka på kongressen, och att han dessutom backas upp av EU-parlamentets högerpartier – däribland de svenska borgerliga partierna.

– Att EU-parlamentets talman, i sällskap med Salvini, ställer upp som talare på den här, extremt homofobiska och kvinnofientliga konferensen är helt oacceptabelt. Det är stötande för alla oss som står upp för alla människors lika värde, säger hon.

– Att Tajani, som i sin nuvarande roll ska representera alla oss i EU-parlamentet, väljer att medverka i det här sammanhanget är fruktansvärt. Bara förra året var dessutom Ungerns regering värd för denna hemska tillställning. Tajani skulle aldrig släppts fram som talman. Det var Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna som hade det dålig omdömet att pusha för honom, slår hon fast.

Läs mer här: