Glyfosat, EU-värderingar och euron på dagordningen i Strasbourg

Nästa vecka är det dags för ännu en fullspäckad session med debatter och omröstningar i EU-parlamentet i Strasbourg.

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk vill gärna lyfta fram rapporten och omröstningen om bekämpningsmedel.

– Det är en bra rapport, men den kunde ha varit ännu skarpare. Framför allt saknar jag krav på att försiktighetsprincipen fullt ut respekteras och därför kräver ett stopp för glyfosat, eftersom det enligt WHO förmodligen är cancerframkallande ämne, säger Malin Björk.

Ett annat viktigt betänkande handlar om ett särskilt EU-program för rättigheter och värden. Det är till stor del ett bra förslag för att stötta frivilligorganisationer vars finansiering strypts av demokratifientliga regeringar som i Ungern och Polen. Malin Björk beklagar däremot att rapportören Bodil Valero valt att köra över jämställdhetsutskottets förslag om kvinnors rättigheter.

– Att inte ha ett särskilt avsnitt för jämställdhet är ett steg tillbaka eftersom det tidigare funnits. Feminismen är central i motståndet mot högerextrema och antidemokratiska krafter. Därför är det helt fel att det läggs på hög bland andra frågor. Det är inte okej att på detta sätt gå en alltmer antifeministisk höger till mötes, säger Malin Björk.

På tisdag firar parlamentet att det i år är tjugo år sedan euron infördes. Vänsterpartiet har alltid varit en stark kritiker av den gemensamma valutan.

– Så här i backspegeln kan man bara konstatera att Vänsterpartiet hade rätt. Euron har varit en katastrof för många länder och inneburit att helt olika ekonomier tvingades in i samma nyliberala mall. Förutom de något dumdristiga EU-påhejarna hos Liberalerna är det idag ingen som tycker att Sverige borde ha infört euron och tvingats underkasta sig en centralstyrning från Bryssel vad gäller den ekonomiska politiken, säger Malin Björk.