Malin Björk om SD:s förslag att stoppa kvotflyktingar: Symbolpolitik på cynisk nivå

Sverigedemokraterna vill att Sverige ska sluta ta emot kvotflyktingar. Som EU-parlamentets huvudförhandlare för lagförslaget om ett EU-gemensamt kvotflyktingsystem är Malin Björk minst sagt kritisk till Sverigedemokraternas förslag.

– Det här är symbolpolitik på en djupt cynisk nivå. Det rör sig för det första om oerhört få flyktingar. Idag handlar det ju om att Sverige under ett år ska ta emot 5 000 personer på flykt. För Sverigedemokraterna handlar det istället om att nu, när de flesta andra partier alltmer anpassat sig till deras repressiva politik, försöker hitta ett sätt att öka insatsen, att liksom buda ännu högre i grenen flyktingfientlighet. Hur illa det går kan vi se om vi tittar på utvecklingen i Danmark, säger Malin och fortsätter:

– Självklart ska Sverige fortsätta sin stolta tradition att ta emot några av världens mest utsatta flyktingar. Men det är också viktigt att poängtera att kvotflyktingsystem inte får ersätta andra sätt att söka skydd, som till exempel Moderaterna vill. Asylrätten måste självklart också gälla alla personer som lyckas ta sig till Europa och Sverige på egen hand, säger Malin Björk.